7 Mayıs 2007 Pazartesi

Gercek, bize gosterilen midir?

Ahmet Serif Izgoren, kisisel gelisim ile is ve yonetim alanlarinda yazdigi on bir kitabin dokuzu on binin uzerinde basilmis bir yazar. (Dikkat Vucudunuz Konusuyor isimli kitabinin 34 baski yaptigini hatirlatalim.) Ayrica liderlik, takim calismasi, yonetim ve iletisim konularinda verdigi seminerlerle de taninan Izgoren, yeni kitabi Esikalti Buyuculeri ile bu kez farkli bir bir konuya dikkat cekiyor.
Izgoren, Esikalti Buyuculeri'nde reklamlarin dile getirilmemis yuzunu ortaya cikararak bir ilke imza atiyor. Kelime, goruntu ve sesler vasitasiyla bilinc algimizin sinirinin altinda yapilan etkileme calismasini "Esikalti yontemler" diye adlandirarak, reklamlarda kullanilan bu yontemlerle dehset, olum ve seks olgularinin bilincaltimiza yerlestirilmesini elestirel bir dille anlatiyor. Alti yillik bir arastirmayla sigara, alkollu ickiler, parfum, otomobil, moda, gida ve cep telefonu sektorlerinden onlarca reklami bir araya getiren bu titiz calisma Turkiye'de bir ilk olma ozelligi ile de one cikiyor.
Yazar, Son Soz bolumunde konunun farkliligini soyle acikliyor: "Kitabin icindeki yuzlerce ornek, on binlerce reklam arasindan secildi. Konuyla ilgili TV'de, gazetelerde bugune kadar bir sey duymadim. Bu, bu alanda Turkiye'de yayimlanmis ilk kitap. Birkac arastirmaci ogretim uyesi ve Esikalti reklamciligini uygulayan birkac reklamci disinda konuyu bilen yok. Bakin bundan sonra TV ve gazetelere ne uzmanlar cikmaya baslayacak."
Bu kadar cok ve bu kadar farkli reklamda bu kadar benzer ogeye rastlamak aklimiza birkac sorunun takilmasina neden oluyor: Gundelik hayatimizda her gun gordugumuz siradan urunler, reklamlar ve goruntuler zannettigimiz kadar masum mu? Her gun milyonlarca kisinin ictigi iceceklerin, giydigi elbiselerin televizyon, dergi ve gazetelerde gordugumuz reklamlarin insanlara olumu hissettirmesi, insan beyninin en ucra koselerindeki bazi ustu ortulu mekanizmalari harekete gecirmesi mumkun mu?

0 yorum: