13 Haziran 2007 Çarşamba

“Sarisin Kurt” Ataturk !

Attila Ilhan’in Ataturk’u anlatan “O Sarisin Kurt” adli senaryosu roman olarak yayinlandi.


Attil� Ilhan’in, Cumhuriyet’in ilaninin 75. yildonumunde film yapilmak uzere yazdigi senaryo, olumunden sonra roman olarak yayimlandi. "O Sarisin Kurt" isimli kitaba giris yazan romanci Selim Ileri’nin ifadesiyle "gorsel roman" niteligi tasiyan metinde, 1920’den, Izmir Suikasti’na kadarki calkantili donem anlatiliyor.

Cumhuriyet’in il�ninin 75. yili vesilesiyle Ataturk hakkinda uluslararasi bir film projesi icin kollar sivandiginda, filmin senaryosunu yazma gorevi, dogal olarak Atill� Ilhan’a dusecektir. Daha once de bu konuda calismalari olan Attil� Ilhan, oturup "O Sarisin Kurt" isimli senaryoyu kaleme alacaktir. Ne var ki, cesitli nedenlerle uluslararasi Ataturk filmi projesi rafa kaldirilmis ve senaryo da ortada kalmistir. Bunun uzerine Attil� Ilhan, senaryoyu roman haline getirmeye karar verir. Olumunden sonra yayimlanan, "Gazi Pasa"nin devami niteliginde olacaktir bu roman. 1920’den baslayip Izmir Suikasti ile son bulan romani, bir ucuncu cilt takip edecek ve burada da Ataturk’un olumune kadar olan donem anlatilacaktir. Ilhan’in 2005 yilinda olmesi uzerine her sey yarim kalir. Olumunden sonra, Yayinevi’ne teslim ettigi "Gazi Pasa" yayimlanir once. Arkasindan da, onemli bir kismini romanlastirdigi ama bir kismi h�l� senaryo halinde bulunan "O Sarisin Kurt" gelir gundeme. Son derece simatografik unsurlar barindiran romanla senaryo arasi kitapta, Attil� Ilhan’in Mustafa Kemal’e iliskin butun fikirlerini bir arada bulmak mumkun.

YALNIZLIGI NE BILIRSIN

Hic kuskusuz, bize anlatilanlardan farkli bir Mustafa Kemal portresi var karsimizda. Ozellikle, Mustafa Kemal’in Fikriye Hanim ve L�tife Hanim ile olan iliskileri, bambaska bir perspektiften ekseninden tasvir ediliyor.

"Pasa, odada gidip gelerek soyunmaktadir; L�tife ona ilgisiz gorunur, bakislari h�l� pencerede, sigarasinin dumanlari, halka halka, basinin ustunde yukseliyor (...) Mustafa Kemal Pasa, L�tife’ye donerek, dargin bir sesle: -’...demek kucuk hanim, yalniz kalmayi sevmiyor...’ L�tife, hemen cevap vermez, sonra: -’...yalniz kalmayi severim... yalniz birakilmayi sevmem. Pasa!’

G�zi gozlerini kisarak, karisina bakiyor; sirtina, gecelik niyetine maslahini giymistir, durgun ve dargin camlara yuruyor; mehtap aydinligi unlu profilini yaldizlamistir; ona mi, kendi kendisine mi oldugu anlasilmayan bir tarzda, kederli ve dargin konusuyor: -’...yalnizlik mi? Onu sen ne bilirsin, cucuk!... ne demek oldugunu, bana sor..." (O Sarisin Kurt, Turkiye Is Bankasi Kultur Yayinlari, s.422)

GIRISINI YAZDI

Bugun artik olgun bir romanci olan Selim Ileri’yi edebiyat dunyasiyla tanistiran, ilk yazdiklarini okuyup yureklendiren ve yonlendiren kisi Attil� Ilhan’di. Selim Ileri de, yine Turkiye Is Bankasi Kultur Yayinlari arasinda yayimlanan ve unlu sairin hayatini anlatan "Nam-i Diger Kaptan, Attil� Ilhan’i Dinledim" isimli kitapta butun bunlara deginmisti. Ileri, sadece Attil� Ilhan ile degil, butun Ilhan Ailesi ile de yakin dosttu. Son kitabin girisini de Selim Ileri yazdi.

0 yorum: