9 Mayıs 2007 Çarşamba

'Seks filmlerinin gunahi hepimizin'

Ayhan Sonyurek "Filmde hem Yesilcam'a ve ustalarima bir selam gondermek hem de genel olarak Turk sinemasinda cok tercih edilen bir anlatim yolunu kullanmak istedim" diyor.

Ayhan Sonyurek, ilk filmi 'Unutulmayanlar'da Yesilcam'a duygusal bir bakis atiyor. Sonyurek, 'Seks filmleri furyasinin gunahi, sadece onlarda oynayan kadin oyuncularin degil, hepimizin. Bizde cinsellik konu olunca gunah kadina yukleniyor' diyor














ISTANBUL - 'Kursun Yarasi', 'Kirik Kanatlar' gibi dizilerinin senaristi Ayhan Sonyurek'in ilk filmi 'Unutulmayanlar', gunumuzde gecse ve filmde Yesilcamli bir yonetmen olan Aziz'in sevdigi kadin icin yazdigi senaryoyu yillar sonra cekme cabasi anlatilsa da hik�yenin koridorlarinda 70'lerdeki seks filmleri furyasi karsimiza cikiyor. Cunku Aziz'in sevdigi kadin Leyla, yillar once seks filmlerinde rol alan bir oyuncudur. Zamaninda bu durumu kabullenemeyen Aziz, Istanbul'u terk edip gitmistir. Aziz 30 yil Leyla'nin basrol oynamasi icin yazdigi filmi cekmek icin geri geldiginde ise siki bir hesaplasma onu bekler.
Goksel Arsoy, Altan Erkekli, Nevra Serezli, Haldun Dormen, Cezmi Baskin, Bahri Beyat, Gokhan Mete, Ferdi Akarnur, Kayhan Yildizoglu, Serhan Arslan, Aysen Inci, Cengiz Bozkurt'un rol aldigi Akademi Produksiyon'un yapimciligini ustlendigi 'Unutulmayanlar' gecen hafta vizyona girdi. Turk filmi bollugu arasinda pek dikkat cekmese de naif hik�yesi ve dayanisma temasiyla yapim ilgiyi hak ediyor.
Turkiye'de genelde yonetmenler ilk filmlerinde cok iddiali konular secer. Oysa siz cok naif bir hik�ye anlatmayi sectiniz. Ve Yesilcam'a saygi durusu yaparak ise basladiniz. Neden boyle bir secim yaptiniz?
Ben yillardir televizyon dizilerine senaryo yaziyorum. Bunlarin cogu ozdeslesmeye dayali hik�yeler. Yani seyirci karakterin yerine kendisini koyuyor, onun gibi hissediyor, uzuluyor, seviniyor... Bu hem ustalardan hem de okuldan ogrendigim bir anlatim yoludur. Bu filmde hem Yesilcam'a ve ustalarima bir selam gondermek istedim hem de genel olarak Turk sinemasinda cok tercih edilen bir anlatim yolunu kullanmak istedim. Sonucta bu ulkede buyudum. Cocuklugumda bu anlatim yoluyla yapilan filmler izledim. Cuneyt Arkin ve Tarkan hayraniydim her cocuk gibi. Benim film algilama yetenegimi de cocukken izledigim bu filmler olusturdu. Yoksa benim de seyirciye ulasmasi zor gorunen, yapimcilarin kolay kolay yanasmayacagi projelerim var.
'Unutulmayanlar'in hik�yesi aslinda bir hesaplasma uzerine kurulu.
Evet. Altan Erkekli'nin oynadigi Aziz, Nevra Serezli'nin oynadigi Leyla karakterine �siktir. Ama Leyla bir seks filminde oynar. Aziz buna tahammul edemez, Istanbul'u terk eder. 30 yil sonra Aziz koltugunun altinda bir senaryoyla doner ve eski defterler acilir. Temel olarak da bir ask hik�yesi ve bunun hesaplasmasini anlatiyor film.
Bu hesaplasma askin sinirlarini asiyor biraz. Seks filmlerinin gunahinin, sadece onlarda oynayan oyunculara yuklenmesine de itiraziniz var. Sucun veya gunahin herkes tarafindan paylasilmasi gerektigine vurgu yapiyorsunuz.
Toplum olarak sucu ve gunahi baskasinin uzerine atmak gibi bir egilimimiz var. Sorumlulugu paylasmiyoruz. Biraz da bunu islemek istedim. Seks filmleri furyasinin gunahi, sadece onlarda oynayan kadin oyuncularin degil, senarist, yonetmen ya da izleyici olarak hepimizin. Erkek toplumuyuz. Boyle durumlarda, yani soz konusu cinsellik olunca gunah, suc daha cok kadinin sirtina yukleniyor. Bunu da dillendirmek istedim filmde.
Peki Goksel Arsoy'un anilari nasil yardimci oldu size?
Goksel Arsoy'un anilarindan epey bir faydalandim. Onu dinledikten sonra bazi anilarini senaryoya ekledim. Mesela 'Ceketimi alir giderim' esprisini o anlatti.
Filmde bir tedavulden kalkma vurgusu yapiliyor.
Bu hik�yede bir yasli dayanismasina ihtiyac vardi. Yaslilari bir araya getiren duygu onlarin tedavulden kalktiklarinin yuzlerine soylenmesiydi. Bu durum onlari ofkelendiriyor. Boylece birbirlerine sariliyorlar.
Yerli film bollugunda 'Unutulmayanlar' gibi naif hik�yelerin seyirci tarafindan iskalanabilecegini dusunuyor musunuz?
Buyuk ihtimalle iskalanabilir. Biz icimizden gelen filmi yaptik. Seyirci acisindan geri donusunun de olmasini istiyorduk. Yeni projelerin yolunu acmasi icin. Ama cok fazla film ayni anda vizyona giriyor. Seyirciye ulasmama ihtimali de var. Genel olarak sinema seyircisi genclerden olusuyor. Gencler de bu kadar 'yasli'nin filmine gider mi onu bilmiyorum'Yesilcam'in bir uzantisiyim'
Soz konusu Yesilcam olunca sormak gerekiyor. Neden Yesilcam'in uzerine bu kadar gidiliyor.
Aslinda Yesilcam Turk sinemasidir. Bu topraklarda yapilmis, izlendigine gore bu ulkenin insanlarinin sinemasi. Benim kisisel olarak Yesilcam sinemasiyla bir problemim yok. Ama eger bu sinemada bir problem goruluyorsa sadece cekenlerin degil izleyenlerin sucu ustlenmesi gerekiyor. O zaman annelerimiz ve babalarimiz da suclu. (Guluyor) Ama Yesilcam artik yok gibi gorulse de televizyondaki dizilerin cogu o sinemanin mirasini devam ettiriyor. Mesela Yasilcam'a tukaka diyenler, Yesilcam sinemasinin anlatim olanaklarindan yararlanan 'Ikinci Bahar' dizisini seviyor. O zaman sormak gerekiyor 'Neden bu diziyi begendiniz' diye. Cunku bizim kulturumuzde bu filmleri, dizileri begenmeye yatkinlik var. Biz duygusal bir toplumuz. Hemen karakterle ozdeslesebiliyoruz.
Siz nasil bir bag kuruyorsunuz Yesilcam'la?
Ben tam bir Yesilcam kokenli sinemaci degilim. Ama kendimi de Yesilcam'dan ayirmiyor, bir uzantisi olarak goruyorum. Bunun icin de bir selam gonderiyorum. Filmi de ustalarima ve hocalarima itaf etmemin sebebi budur.

0 yorum: